Next Buzz

Weet jij ook nooit welke formaten je moet gebruiken voor welke platformen van sociale media? In deze blog ga ik je er alles over uitleggen.

Voor bedrijven is het ook belangrijk om de verschillende sociale media kanalen in te zetten in je online marketing strategie. Ook is het bekend dat posts op sociale media met foto’s meer interactie zullen genereren dan posts zonder foto’s. Je kunt ervoor kiezen om op elk platform foto’s te uploaden van hetzelfde formaat. Hierdoor kan het gebeuren dat de afbeelding moet worden bijgesneden of dat de afbeelding onduidelijk wordt. Daarnaast kan het ook zijn dat een deel van de afbeelding ontbreekt en de afbeelding er niet uitziet zoals gepland. Wil je deze problemen niet hebben? Wij bieden je graag de oplossing!

Formaten van verschillende sociale media platformen in een handig overzicht

Om een ​​professionele uitstraling te krijgen is het belangrijk om afbeeldingen van verschillende formaten te gebruiken. Zo kun je foto’s, video’s en afbeeldingen op de juiste manier opmaken en zien je sociale media posts er precies zo uit als je je had voorgesteld. Het kost veel tijd om deze formaten zelf uit te zoeken op alle sociale media kanalen, daarom hebben we voor jouw gemak een spiekbriefje gemaakt. Dit spiekbriefje laat dé formaten zien van sociale media afbeeldingen, video’s of profielfoto’s. De volgende kanalen worden behandeld: Facebook, LinkedIn, YouTube, Instagram, Twitter en Pinterest. Met behulp van dit overzicht kun je alle belangrijke afbeeldingsformaten van sociale media direct onder de knie krijgen!

Facebook

Facebook biedt veel verschillende opties voor afbeeldingen en afbeeldingsformaten. Voor jouw eigen profiel kun je al een profielfoto en een omslagfoto kiezen. Voor persoonlijke informatie en omslagfoto’s kun je de indelingen op de desktop of mobiele apparaten onderscheiden. Naast deze twee beeldformaten kunnen er ook afbeeldingen geplaatst worden bij posts op Facebook, zoals gedeelde afbeeldingen, foto’s met links, verhalen, video’s of carrousels (meerdere aangrenzende vierkante afbeeldingen).

Afmetingen voor Facebook:

 

 

Instagram

Instagram stond vroeger bekend om de vierkante foto’s en afbeeldingen. Nu kunnen ook verhalen, rechthoekige landschappen en portretfoto’s geplaatst worden. Maar wees voorzichtig: in de Instagram-feed ziet de afbeelding er vierkant uit. Als jouw doel een goede feed is, dan kun je beter een vierkante foto of afbeelding gebruiken.

Afmetingen voor Instagram:

 

 

LinkedIn

Op LinkedIn worden circulaire profielfoto’s gebruikt en elke profielpagina heeft een omslagfoto. LinkedIn kan gemakkelijk foto’s publiceren omdat er maar één formaat wordt gebruikt.

Afmetingen voor LinkedIn:

 

Twitter

Twitter gebruikt, net als Facebook en LinkedIn, een omslagfoto in jouw profiel. Er is een vierkante avatar op Twitter en er is maar één afbeeldingsformaat voor tweets.

Afmetingen voor Twitter:

 

 

YouTube

YouTube maakt gebruik van video’s die een vaste grootte hebben van 1280 x 780 pixels. De omslagfoto kan op jouw eigen profiel worden geplaatst.

Afmetingen voor YouTube:

 

Hulp nodig?

Kom je er toch niet uit en heb je hulp nodig? Neem contact met ons op via info@nextbuzz.nl of 0337601960. Wij helpen je graag!