Het belang van een snel aanvoelende website zal inmiddels iedereen wel duidelijk zijn. Het zorgt ervoor dat je hoger scoort bij Google en het zal resulteren in een lagere bouncerate. Waar de eerste zorgt dat je beter gevonden zult worden en er dus meer (potentiële) klanten op je website terecht komen, zal uit het tweede blijken dat deze klanten ook meer tijd op je website doorbrengen. Maar hoe bereik je dat je score bij Google omhoog gaat en je bouncerate zakt? Er zijn veel factoren die hierbij meespelen waardoor de SEO score van de website omhoog gaat. Veel zijn nogal technisch van aard en ook niet direct zonder hulp van webdevelopers op te lossen. Bij de afbeeldingen van je website is dat echter een ander verhaal. Hier kan je als eigenaar van je website zelf invloed op uitoefenen. Hieronder deel ik graag mijn inzichten die je verder kunnen helpen met jouw website.
De juiste afmetingen voor afbeeldingen op jouw website
Als je door ons een maatwerk website laat ontwikkelen houden wij rekening met de meest optimale afmetingen van jouw afbeeldingen tijdens de ontwikkeling van de website. Zo heb je de meest optimale afmetingen van jouw afbeeldingen. Afhankelijk van het design van de website zorgen we ervoor dat de geüploade afbeeldingen worden geschaald naar de correcte formaten voor de website. Zo kan het design bijvoorbeeld dicteren dat op de desktop een vierkante variant van deze foto wordt getoond, maar op mobiel een brede variant. Wij zorgen er dan vervolgens voor dat WordPress ook op de hoogte is van de wensen en eisen voor de website. Het kan ook voorkomen dat er een template website wordt gemaakt voor een klant. In dit geval kan er minder invloed worden uitgeoefend op de afmetingen van de afbeeldingen omdat het thema vaak bepaalt wat er met de afbeeldingen gebeurd.
Content management na oplevering van de website
Over het algemeen is de klant vaak na oplevering zelf op de content aangewezen, waaronder ook de afbeeldingen. We zien dan vaak dat foto’s op een zo groot mogelijk formaat worden geüpload worden én dat deze afbeeldingen het oorspronkelijke formaat hebben. Dit betekent dat dit niet de geoptimaliseerde vorm is die een website zou moeten hebben. Een oorzaak kan zijn dat men de kwaliteit van de afbeelding te laag vindt en daardoor een groter formaat kiest. Dit gebeurt ook vaak genoeg uit onwetendheid.
Automatische schaling van afbeeldingen en bijbehorende oplossingen
Het is waar dat in vele gevallen automatisch geschaalde afbeeldingen minder mooi worden weergegeven op de website dan het origineel. Dit komt omdat er dubbel wordt gecomprimeerd bij het opnieuw opslaan van al gecomprimeerde afbeeldingen. De artefacten die al in de originele foto zaten worden dan versterkt, waardoor het eindresultaat in sommige gevallen minder mooi is.
Een oplossing kan zijn dat je het beeldmateriaal voor het toevoegen al aan de media-library van WordPress opslaat in de hoogst mogelijke kwaliteit die de website gebruikt. Dit kan dan al meerdere megabytes schelen per pagina die dan niet gedownload hoeven te worden. Daarnaast hoeft WordPress de afbeelding niet meer te schalen als de afbeelding al het correcte formaat heeft wat voordelig is voor de kwaliteit de afbeeldingen.
Het formaat van afbeeldingen
Naast de afmetingen van je afbeeldingen is ook het formaat van belang. Een goede tip is om niet alleen PNG afbeeldingen te uploaden omdat die er mooier uit zien. Gebruik dit formaat alleen als er belang bij is, bijvoorbeeld als je een transparantie aan een afbeelding hebt toegevoegd. Moderne browsers ondersteunen ook nieuwere bestandstypen (webp) met betere compressietechnieken zodat afbeeldingen nog kleiner kunnen worden opgeslagen. Zowel png’s als jpg’s kunnen naar dit type omgezet worden. Er zijn ook services beschikbaar die reeds bestaande content op je website automatisch kunnen omzetten naar het webp-formaat.
Is er na het lezen van de blog iets wat wij voor je kunnen betekenen of wil je meer weten over de juiste optimalisatie van afbeeldingen voor jouw website? Neem dan contact met ons op via info@nextbuzz.nl en misschien zitten wij samen binnenkort aan een (digitale) kop koffie!