Bij ons bij Next Buzz is Google niet weg te denken uit het dagelijks leven. Google is als zoekmachine bij het gros van de mensen natuurlijk bekend, maar wist je dat Google ook een veelvoud aan gratis tools aanbiedt om ondernemers en website eigenaren te helpen? Sommige Google tools zijn bekender dan anderen. Zo is Google Analytics bij veel bedrijven bekend, omdat het een handvat biedt om je bezoekers beter te leren kennen. Toch zijn er nog veel meer Google tools die je gratis kunt gebruiken en inzetten. Hieronder hebben we een lijst met 10 Google tools voor je samengesteld die iedere ondernemer kan gebruiken, verdeeld onder ‘Must haves’ en ‘Nice to haves’:
De ‘Must haves’:
1 Google Analytics
Google Analytics is de meest bekende tool van Google. Zodra je een website hebt voor jezelf, wil je uiteraard weten hoe je bezoekers zich gedragen op je site. Je wilt weten hoe mensen binnenkomen op je site en waarom ze ook weer weggaan. Het opzetten ervan hoeft niet ingewikkeld te zijn. De koppeling tussen Google Analytics en jouw WordPress website of webshop is eenvoudig te realiseren door een stukje code (javascript) toe te voegen aan je header-bestand. Mocht dit toch te moeilijk zijn, dan zijn er genoeg plugins voor je WordPress pagina waar je de UA-code van je Google Analytics property kunt verwerken. Je kan er ook voor kiezen om het ons te laten doen, dan maken wij het in orde voor je.
2 Google Search Console (Google Webmaster Tools)
De Google Search Console (voorheen Google Webmaster Tools) is een ideale aanvulling op Google Analytics. Binnen Google Search Console heb je de mogelijkheid om te zien wat voor zoekopdrachten leiden naar jouw website en welke zoektermen ze daarvoor gebruiken. Je kan dan ook zien hoe vaak er daadwerkelijk geklikt is naar jouw website. Daarnaast kun je ook zien welke websites naar jouw bedrijf linken. Net zoals je ook kunt zien naar welke externe websites jouw website doorverwijst.
Dit is niet de enige reden waarom Google Search console (Google Webmaster Tools) jou als onder kan helpen met je site. Binnen de Google tool kun je namelijk ook de sitemap (navigatie structuur van je website) uploaden, zodat Google sneller en vollediger jouw website terug kan vinden. Dit zorgt ervoor dat jouw website beter gevonden wordt. Je kunt dan precies zien hoeveel pagina’s geïndexeerd (opgenomen) worden in Google.
3 Google Keyword Planner
Net zoals bij de vorige Google tools is de Google Keyword Planner gefocust op het verzamelen van data. Met deze tool ga je alleen kijken naar data buiten jouw website. Je kijkt naar het zoekgedrag van mensen die de Google zoekmachine gebruiken. Je wil natuurlijk dat jouw website maandelijks goed gevonden wordt. Dit kun je op verschillende manieren verwezenlijken en de juiste zoektermen hiervoor gebruiken is een belangrijk onderdeel. Uiteindelijk kijkt een (Google) robot naar jouw website en die kan alleen maar regels code met content lezen. Het is dus van belang dat jij je aan de spelregels van deze (Google) robot houdt. AdWords als geheel kost geld en is van de lijst uitgesloten, maar deze functionaliteit is wel een aanrader voor iedere ondernemer.
4 Google My Business
Wil je een nog betere indruk maken online? Zorg dan dat je Google Mijn Bedrijf geactiveerd is! Het geeft jou de kans om al een eerste indruk te geven, voordat de potentiële bezoeker ook maar een stap op jouw website heeft gezet. Wanneer mensen zoeken op een relevante zoekterm bij jou in de buurt zal rechts naast de zoekresultaten een box getoond worden met jouw bedrijfsinformatie. Afhankelijk van wat je wil delen kun je onder andere je website, telefoonnummer, openingstijden, locatie en andere informatie delen. Wanneer mensen jouw bedrijf beoordelen, kun je hier ook de vijf sterren beoordeling terugzien. Wanneer je mensen een gemakkelijke reviewlink wil sturen heb je de link en jouw locatie ID nodig van Google, die je hier terugvindt. Dit is tevens een van de bronnen die bij Google Search Console (Google Webmaster Tools) aangeraden wordt.
5 Google Tag Manager
Hoe meer je wilt meten op je website, hoe meer codes die je moet implementeren. De Google Tag Manager helpt je deze codes gemakkelijk in je website te zetten zonder alles te moeten programmeren. Je kunt iedere code ook eerst testen, zo voorkom je slecht geïmplementeerde codes. Je kunt deze codes voor de gehele website implementeren, maar Google Tag Manager geeft je ook de mogelijkheid om het per landingspagina in te stellen. Zo krijg je betrouwbare data per pagina en hoef je geen externe software aan te schaffen van derde partijen voor je website.
6 Google Optimize
Bij de Google Tools die hierboven genoemd worden ligt de focus op het meten en verkennen van de data. Bij de Google Optimize tool ligt de nadruk op het creëren van data. Je maakt namelijk A/B testen voor je website bezoekers om te kijken wat het beste werkt op je website. Dit kan op verschillende niveaus toegepast worden. Wil je weten waar je contactformulier het beste op je website geplaatst kan worden? Maak een A/B test, zodat de ene bezoeker hem links onderin ziet en de andere bezoeker het rechts onderin ziet. Kijk vervolgens welke het meest ingedrukt wordt en bepaal zo hoe jouw website het meest optimaal ingedeeld kan worden. De implementatie kan met Google Tag Manager eenvoudig geregeld worden.
7 Google Data Studio
Er is dus veel data te creëren, maar hoe moet dit gepresenteerd worden? Hier komt Google Data Studio goed van pas, omdat deze Google tool dashboards kan creëren. Je kunt deze tool koppelen aan je andere Google tools en zo de informatie binnenhalen uit bijvoorbeeld Google Analytics of Google Search Console (Google Webmaster Tools). Je kunt dan jouw belangrijkste data in een overzicht presenteren en gemakkelijk delen.
De ‘Nice to haves’:
8 Google Alerts
De Google Alerts zijn praktische notificaties voor jezelf. Je kunt hier een zoekterm opslaan en een notitie krijgen wanneer deze zoekterm gebruikt wordt. Wil je weten wanneer je bedrijfsnaam genoemd wordt in een van de vele nieuwskanalen? Of ben je benieuwd wanneer je concurrent genoemd wordt? Maak dan hier je eigen alerts en blijf op de hoogte. Je kunt de alerts afstemmen op taal, regio, frequentie, brontype, en resultaattype.
9 Google Trends
Wil je marktgerichte informatie? Dan biedt Google Trends een praktisch handvat voor jou. Het is een realtime hulpmiddel om het zoekgedrag van consumenten te meten. Wanneer je data wil verkennen kun je meerdere zoektermen met elkaar vergelijken. Hierbij kun je in de vergelijking zien hoe de zoekterm de afgelopen twaalf maanden hebben gepresteerd. Je kunt hier ook zien hoe zoektermen per regio presteren.
10 Google Pagespeed Insights
Om de lijst af te sluiten willen we Google Pagespeed Insights nog benoemen. Deze Google tool helpt met het geven van inzicht in jouw website. Door het invoeren van een URL geeft de Google tool direct inzicht in de huidige snelheid en de optimalisatiekansen. Vanuit Google Search Console (Google Webmaster Tools) wordt deze tool eveneens aangeraden om te gebruiken, dus een testje wagen kan geen kwaad.
Hoe kunnen wij je vanuit Next Buzz helpen?
Kom je tijdens het uitproberen dingen tegen die je niet helemaal begrijpt? Neem gerust contact op! We helpen je graag!
Maak jij al gebruik van bovenstaande tools? Of heb jij zelf nog andere tools (al dan niet van Google) die je mist in bovenstaande overzicht? Wij horen het uiteraard graag!